afb. Léon van Dijk, november 2019
's-Hertogenbosch is een bijzonder kunstwerk rijker: de bronzen sculptuur Anamnesis (2003) van de Spaanse kunstenaar Fernando Sánchez Castillo (Madrid, 1970). Het gaat om een bruikleen van vijf à tien jaar van een belangrijk kunstwerk uit de Rabo Kunstcollectie. De sculptuur pronkt vanaf 2 maart op het Anne Frankplein. Na een jaar zoekt de gemeente een andere locatie voor de sculptuur. De Rabobank is nauw verbonden met 's-Hertogenbosch, het Museumkwartier en het Jeroen Bosch 500 jaar. Met deze uitzonderlijke bruikleen wil de Rabobank haar betrokkenheid benadrukken. De gemeente is blij met de langdurige bruikleen. Met het plaatsen van kunst in de openbare ruimte komen immers meer inwoners met kunst in aanraking. Het kunstwerk verbeeldt de grote thema's uit de tijd van Jheronymus Bosch. Sánchez Castillo plaatst het goed en het kwaad in relatie tot de heersende moraal in een (kunst)historisch perspectief. Anamnesis bestaat uit twee sculpturen die op korte afstand van elkaar staan. Het zijn twee vernietigde leeuwen. Ze vormen samen het 5800 kg zware beeld. 'Anamnesis' verwijst naar het in herinnering halen van gebeurtenissen en personen uit het verleden. De twee Madrileense leeuwen zijn kopieën van de leeuwen die voor het paleis van Justitie staan in Madrid. Het brons van de leeuwen is afkomstig van kanonnen die zijn veroverd in de oorlog tegen Marokko. De gehavende leeuwen zijn nog steeds indrukwekkend. Ze verbeelden vooral de vergankelijkheid van macht én de aanwezigheid van vrijheid tegelijkertijd. Van 18 juni t/m 11 september is er in het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch een tentoonstelling van Fernando Sánchez Castillo. De tentoonstelling vindt plaats in het kader van het Jeroen Bosch 500 jaar. Sánchez Castillo maakt hiervoor een nieuw werk. Het uitgangspunt daarvan is de fascinatie van Koning Filips II van Spanje (1527 - 1598) voor Jheronimus Bosch. Ook aan deze tentoonstelling werkt de Rabo Kunstcollectie mee. Ze geven enkele werken in bruikleen. |
De Spanjaard Fernando Sánchez Castillo geeft in zijn videowerken en sculpturen commentaar op dictators, macht en al haar symbolen. Als kind maakt hij het laatste deel van het regime van Franco mee en alle gevolgen die Spanje daarvan ondervond en nog steeds ondervindt. Vanwege deze achtergrond keren in zijn werk telkens vragen terug over heersers, heerschappij en de kracht van kunst om macht te symboliseren en te vertegenwoordigen. Ondanks zijn forse thema's worden de werken van Sánchez Castillo niet zwaar. Met subtiele humor vormt hij de symbolen van macht om tot een symbool van vrijheid, om te leven en geëngageerde kunst te maken. 'Anamnesis' staat voor het in herinnering halen van gebeurtenissen en personen uit het verleden. Deze Madrileense leeuwen zijn kopieën van de leeuwen die voor het paleis van Justitie staan in de Spaanse hoofdstad. Hoewel het nu restanten zijn, haalt de kunstenaar het verleden terug om het te presenteren in een nieuwe vorm. Het brons van de originele leeuwen is afkomstig van kanonnen die waren veroverd in de oorlog tegen Marokko. Sánchez Castillo geeft in Anamnesis de leeuwen verwoest weer en hun voetstuk rust nu op zwerfvuil. De leeuwen, overwinnaars van toen, zijn nog steeds indrukwekkend in vernietigde staat maar verbeelden iets anders. Macht is vergankelijk. In 2005 sponsorde de Rabobank Fernando Sánchez Castillo met een fellowship bij de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Kort daarna werden de eerste werken aan de Rabo Kunstcollectie toegevoegd, waaronder het bronzen tweeluik Anamnesis. Inmiddels is de kunstenaar met 14 kunstwerken - bronzen beelden, installaties, video's en foto's - in de Rabo Kunstcollectie opgenomen. |
2016 |
Tracy MetzDe wimpers van FrancoNRC zaterdag 20 augustus 2016 | 24-25 |